loading...
اطلس کره زمین
امیرحسین نظافت بازدید : 6 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

پیش‌تاختن داوطلبان

پایتخت پکن
۲°۲۰′ شمالی ۱°۴۰′ شرقی
بزرگترین شهر شانگهای
زبان رسمی زبان چینی ماندارین
نوع حکومت جمهوری سوسیالیستی
تک حزبی ایالتی
نام حاکمان 
رئیس جمهور
• نخست‌وزیر

شی جین پینگ
لی ککیانگ 
مساحت
 -  مساحت ۹٬۵۹۶٬۰۰۰کیلومتر مربع (۳ام)
 -  ‌آب‌ها (٪) ۲٫۸
جمعیت
 -  سرشماری ۱٬۳۵۳٬۸۲۱٬۰۰۰ 
(یک ام)
 -  تراکم جمعیت ۱۰۴‎/km۲‏ (۵۳ام)
شاخص توسعه انسانی (۲۰۰۷) ۰٬۷۷۷ (۸۱ام)
واحد پول یوان (رنمینبی)Renminbi (CNY)RMB) منطقه زمانی = UTC)
منطقه زمانی (ساعت جهانی+۸)
 -  تابستانی (DST) DST (ساعت جهانی)
دامنه اینترنتی .cn
پیش‌شماره تلفنی +۸۶+
امیرحسین نظافت بازدید : 7 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

چین با نام رسمی جمهوری خلق چین (به چینی: 中华人民共和国)‏، پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر سکنه‌است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک‌حزبی اداره می‌شود.[۱] این حزب بر ۲۲ استان، ۵ منطقهٔ خودمختار، ۴ شهر با مدیریت مستقیم (پکن، تیانجین، شانگهای و چونگ‌کینگ) و ۲ منطقهٔ اداری ویژهٔ بسیار خودمختار ِ هنگ کنگ و ماکائو حکومت می‌کند. پایتخت کشور پکن است.

جمهوری خلق چین با حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است.[۲]

چین چشم‌انداز طبیعی متنوعی دارد، از استپ‌های جنگلی و بیابان‌هایی چون گبی و تکله‌مکان در ناحیهٔ خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری ِ روسیه گرفته تا جنگل‌های زیرگرمسیری در سرزمین‌های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام، لائوس و برمه. مناطق غربی کشور ناهموار است و رشته‌کوه‌های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی آن را با هند و آسیای میانه ترسیم می‌کنند. در مقابل، نواحی شرقی این کشور کم‌ارتفاع است و با ساحلی به طول ۱۴٫۵۰۰ کیلومترمربع در جنوب شرقی با دریای جنوب چین و در شرق با دریای شرق چین همسایه‌است که در سوی دیگرش تایوان، کره و ژاپن قرار گرفته‌اند.

تمدن چین باستان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ است که در سواحل حاصل‌خیز رود زرد که در دشت شمال چین جاری‌ست شکوفا شد.[۳] نظام سیاسی چین بیش از ۶ هزار سال مبتنی بر سلطنت مطلقهٔ موروثی بود. نخستین دودمان پادشاهی این کشور دودمان شیا در حدود ۲ هزار سال پ. م بود. اما نخستین حکومتی که چین را متحد کرد دودمان چه‌این در ۲۲۱ پ. م بود. آخرین دودمان پادشاهی این کشور هم چینگ بود که در ۱۹۱۱ با تشکیل جمهوری چین به رهبری کومینتانگ حزب ملی چین، نابود شد. چین در نیمهٔ اول سدهٔ بیستم میلادی در دریایی از اختلافات و جنگ‌های داخلی غوطه‌ور بود که کشور را به دو اردوگاه سیاسی عمده تقسیم کرده بود؛ کومینتانگ و حزب کمونیست چین. مخاصمات اصلی در ۱۹۴۹ با پیروزی کمونیست‌ها در جنگ داخلی و تأسیس جمهوری خلق چین در سرزمین اصلی پایان یافت. جمهوری چین به رهبری کومین‌تانگ پایتخت خود را به تایپه در تایوان منتقل کرد و حکومت آن امروزه به تایوان، کینمن، ماتسو و چند جزیره دوردست دیگر محدود شده‌است. از آن هنگام جمهوری خلق چین و جمهوری چین درگیر اختلافات سیاسی شدیدی با یکدیگر در مورد حق حاکمیت و وضعیت سیاسی تایوان بوده‌اند.

از هنگام اجرای اصلاحات اقتصادی در چین برای پی‌ریزی یک اقتصاد مدرن، چین یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی دنیا را داشته‌است. این کشور هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده و دومین واردکنندهٔ بزرگ کالا است و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایهٔ تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد.[۴] چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های چندجانبه‌ای همچون سازمان تجارت جهانی، اپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه ۲۰ است.[۵] چین به عنوان کشوری دارای سلاح هسته‌ای از بزرگترین ارتش دائمی دنیا و دومین بودجه دفاعی بزرگ دنیا برخوردار است. چین همچنین از سوی برخی از دانشگاهیان، تحلیل‌گران نظامی، اقتصادی و سیاسی یک ابرقدرت بالقوه لقب گرفته‌است.

رامین میرزایی بازدید : 10 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

دین و مذهب

نوشتار اصلی: مذهب در ایالات متحده آمریکا
دین و مذهب اکثریت بر پایه ایالت:
     کاتولیک با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با کمتر از ۵۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۵۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      متودیست با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      لوترن با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      لوترن با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      مورمون با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      ناخداباور با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت

آمریکا به طور رسمی یک کشور سکولار می‌باشد. در ایالات متحده آمریکا بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ دینی بطور رسمی وجود ندارد، اما همین متمم نیز آزادی تمام ادیان را تضمین کرده‌است. به همین دلیل است که مثلاً زنان محجبهٔ مسلمان آمریکایی اجازه حضور در مراکز دولتی و دانشگاهی کشور را از نظر قانونی دارند.

در سال ۱۷۷۶ با اعلامیه‌ی استقلال، رسماً ایالات متحده آمریکا بنیان‌گذاری شد و چند سال بعد، در ۱۷۹۱، قانون اساسی فعلی آمریکا که شامل اصلاحیه‌ی نخست متضمن آزادی‌ها و حقوق مدنی (من‌جمله جدایی نهاد دین از نهاد حکومت، آزادی در انتخاب دین و آزادی در اجرای مناسک دینی) به تصویب رسید. به یمن کثرت و تنوع ادیان ساکنان و نیز اصلاحیه‌ی نخست قانون اساسی، آمریکا هیچ‌گاه صاحب دین رسمی و حکومتی نبود.[۸۱]

با وجود جدایی دین از سیاست در آمریکا، دین اهمیت ونقش مهمی در این کشور دارد که نماد آن جمله توکل ما به خداست شعار کشور آمریکا است که بر روی اسکناس دلار آمریکا نیز نقش بسته است[۸۲] گروه‌های مذهبی قدرت اثر گذاری قابل توجهی در آمریکا دارند در دهه ۱۹۲۰ این گروهها توانستند دولت را ترغیب به ممنوعیت تولید و مصرف مشروبات الکلی کنند [۸۳](اصلاحیه هجدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا ولی با افزایش خشونت‌ها در پی گسترش قاچاق در اصلاحیه بیست و یکم برداشته شد[۲۸])و بر تدریس نظریه تکامل در مدارس آمریکا بصورت محدود و در برخی ایالات محدودیت ایجاد کنند.[۸۴] .گروههای مذهبی به خصوص پروتستانهای اونجلیکال و کاتولیک‌ها، مواضع سرسختانه‌ای را دربرابر موضوعات چون همجنسگرایی، سقط جنین و آموزش مختلط در مدارس آمریکا، اتخاذ کرده‌اند.

بر اساس آمار سال ۲۰۰۲، ترکیب مذهبی مردم آمریکا به شرح زیر بوده‌است[۴]: پروتستان ۵۲٪، کاتولیک ۲۴٪، مورمون ۲٪، یهودی ۲٪، مسلمان ۱٪، دیگران ۱۰٪، بدون دین ۱۰٪.

پروتستانهای آمریکا نیز به فرقه‌های متعددی تقسیم می‌شوند. برخی از آنان میلیون‌ها نفر را دربر می‌گیرند، در حالی که کلیساهای کوچک، تنها هزاران عضو دارند.

رامین میرزایی بازدید : 6 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

 


شهر نیویورک، بزرگترین شهر آمریکا، به «سیب بزرگ» شهرت دارد.
شهر لس‌آنجلس که دومین شهر بزرگ آمریکا به شمار می‌آید.
شیکاگو، سومین شهر بزرگ ایالات متحده
رتبهشهرجمعیت
در محدوده شهری
(سرشماری ۲۰۱۰)[۳۸]
ایالت
۱ نیویورک ۸٬۱۷۵٬۱۳۳ نیویورک
۲ لس‌آنجلس ۳٬۷۹۲٬۶۲۱ کالیفرنیا
۳ شیکاگو ۲٬۶۹۵٬۵۹۸ ایلینوی
۴ هوستون ۲٬۰۹۹٬۴۵۱ تگزاس
۵ فیلادلفیا ۱٬۵۲۶٬۰۰۶ پنسیلوانیا
۶ فینیکس ۱٬۴۴۵٬۶۳۲ آریزونا
۷ سن‌آنتونیو ۱٬۳۲۷،۴۰۷ تگزاس
۸ سن دییگو ۱٬۳۰۷٬۴۰۲ کالیفرنیا
۹ دالاس ۱٬۱۹۷،۸۱۶ تگزاس
۱۰ سن خوزه ۹۴۵،۹۴۲ کالیفرنیا
رتبهکلان‌شهر (شهر با احتساب حومه)جمعیت
سرشماری ۲۰۱۰[۳۹]
ایالت
۱ نیویورک-نیوآرک-لانگ آیلند-جرزی سیتی ۱۸،۸۹۷،۱۰۹ نیویورک-نیوجرسی
۲ لس‌آنجلس بزرگ ۱۲٬۸۲۸،۸۳۷ کالیفرنیا
۳ شیکاگو-گری ۹٬۴۶۱،۱۰۵ ایلینوی-ایندیانا
۴ منطقه دالاس-فورت وورث ۶٬۳۷۱٬۷۷۳ تگزاس
۵ فیلادلفیا-کمدن-ویلمینگتن ۵٬۹۶۵٬۳۴۳ پنسیلوانیا-نیوجرسی-دلاویر
۶ هیوستون-شوگرلند-گلوستون ۵٬۹۴۶،۸۰۰ تگزاس
۷ واشینگتن دی.سی.-آرلینگتن ۵٬۵۸۲٬۱۷۰ ناحیه کلمبیا-مریلند-ویرجینیا
۸ میامی-فورت لادردیل-وست پالم بیچ ۵٬۵۶۴،۶۳۵ فلوریدا
۹ آتلانتا ۵٬۲۶۸،۸۶۰ جرجیا
۱۰ بوستون ۴٬۵۵۲٬۴۰۲ ماساچوست
۱۱ منطقه خلیج سانفرانسیسکو ۴٬۳۳۵،۳۹۱ کالیفرنیا
۱۲ دترویت ۴٬۲۹۶،۲۵۰ میشیگان
۱۳ ریورساید-سن برناردینو-انتاریو ۴٬۲۲۴٬۸۹۱ کالیفرنیا
۱۴ فینیکس-گلندیل-میزا-سکاتزدیل ۴٬۱۹۲٬۸۸۷ آریزونا
۱۵ سیتل-تاکوما-بلویو ۳٬۴۳۹،۸۰۹ واشینگتن

اگر لس‌آنجلس بزرگ را متشکل از ریورساید٬ سن برناردینو٬ انتاریو٬ لانگ بیچ٬ سنتا آنا و خود شهر لس آنجلس حساب کنیم، این منطقه شهری بیش از ۱۷،۸۰۰،۰۰۰ سکنه خواهد داشت که پس از کلانشهر نیویورک بزرگترین منطقه شهری ایالات متحده خواهد بود.

رامین میرزایی بازدید : 5 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آنها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند.

البته ناحیهٔ واشنگتن دی سی جزو هیچ یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقه خودمختار کلمبیا قرار دارد. ناحیهٔ کلمبیا، در اصل بخشی از ایالت مریلند بود که در سال ۱۷۹۰ برای تأسیس مرکز آمریکا یعنی شهر واشنگتن دی‌سی در نظر گرفته شد.

آلاباما آلاسکا آریزونا آرکانزاس کالیفرنیا کلرادو کنتیکت دلاویر فلوریدا جورجیا هاوایی آیداهو ایلینوی ایندیانا آیووا کانزاس کنتاکی لوئیزیانا ایالت مین مریلند ماساچوست میشیگان مینه‌سوتا می‌سی‌سی‌پی میسوری نبراسکا نوادا نیوهمپشر نیوجرسی نیومکزیکو کارولینای شمالی داکوتای شمالی اوهایو اوکلاهوما پنسیلوانیا رودآیلند کارولینای جنوبی داکوتای جنوبی تنسی تگزاس یوتا ورمونت ویرجینیا واشنگتن ویرجینیای غربی ویسکانسین وایومینگ دلاویر مریلند نیوهمپشر نیوجرسی ماساچوست کنتیکت ویرجینیای غربی ورمونت رودآیلند Map of USA with state names fa.svg

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 22
  • بازدید کلی : 2,496